Idea ⅩⅩⅩ Festiwalu Ars Cameralis

„Mnie zaś jako autorowi chodziło — powtórzę — po prostu o to, by stworzyć wizję spotkania ludzi z czymś, co istnieje, i to na sposób potężny, a równocześnie do żadnych ludzkich pojęć ani wyobrażeń zredukować się nie daje”. / Stanisław Lem*

Ostatnich kilkadziesiąt lat to gwałtowna eksploracja kosmosu, a co za tym idzie — jego doświadczanie. Dzięki temu posiadamy zaskakujące — ale i porażające swą niezwykłością — obrazy systemów słonecznych i planetarnych czy poruszające zdjęcia Ziemi. Z niecierpliwością oczekujemy momentu, w którym uda nam się zbliżyć do pierwotnego punktu czasowego całego kosmosu. Czy jest to jednak w ogóle możliwe?

Gdy spoglądamy w gwiezdny wszechświat, przeczuwamy, że widzimy znak nieskończoności; zagadkę, której rozwiązanie okazuje się zadaniem zbyt przytłaczającym. Dlatego nie budujemy programu Festiwalu Ars Cameralis w oparciu o figuratywną czy fizykalną wizję kosmosu ani przywołanie doświadczalnego obrazu i kształtu planet. Odwołujemy się do kosmosu jako znaku nieskończoności, widzialnej i niewidzialnej przestrzeni, w której nie ma punktów zaczepienia. To wyłącznie metafora poznania innych, ale też refleksji nad samym sobą.

Dziś, w 2021 roku**, znajdujemy się w szczególnym momencie. Odczuwamy niezwykłą kruchość świata, wzmożony stan wyjątkowy. Lecz bez wątpienia jest to również czas marzeń i intensywności uczuć.

Kosmos to myślenie o czasie i przestrzeni, które staramy się sprowadzić do mowy znajomej i sprawdzonej: języka literatury, muzyki, sztuk wizualnych. Mowy, która wciąż wykracza poza zakres rzeczy zwykłych. Do zamkniętego i zapieczętowanego świata, w którym nie poszukujemy wizji opartej na indywidualizmie, inżynierii, ekspansjonistycznej polityce czy militarnych rozwiązaniach. Myślenie Stanisława Lema — alegoryczne i metaforyczne, antymilitarne, ale też komiczne i satyryczne — stanowi zatem niewyczerpane źródło inspiracji.

Nie wiemy czy świat, w który wkraczamy obudzi grozę i będzie niemożliwy do ogarnięcia, rzucając nam wyzwanie — coś, do czego będziemy musieli poszukać własnych rozwiązań. Nie uciekamy jednak od obrazów tej przestrzeni, która prowadzi nas na granicę wyobraźni i rzeczywistości. Linia, która ten podział nakreśla pełna jest napięć i energii, błysków i prześwitów, które odsłaniają poszukującym klucze rzeczy intrygujących i tajemniczych, wciąż krążących nad naszymi głowami.

/ Marek Zieliński, dyrektor Instytucji Kultury Ars Cameralis

*S. Lem, „Stacja Solaris”, „Tygodnik Powszechny” 2002, nr 49, s. 24

**Rok 2021 został ustanowiony przez Sejm Rzeczypospolitej Polskiej Rokiem Lema, w stulecie urodzin wybitnego pisarza.

Więcej

Historia Festiwalu

Różnorodność gatunkowa, eklektyczność, interdyscyplinarność to tylko niektóre z mocnych stron Festiwalu Ars Cameralis, który na stałe wpisał się w kalendarz wydarzeń kulturalnych województwa śląskiego. Od 1992 roku nadrzędną ideą Festiwalu jest prezentowanie najciekawszych zjawisk we współczesnej kulturze. Każdego roku w miastach województwa niepodzielnie królują muzyka, literatura, film, teatr i sztuki wizualne, skutecznie walcząc z listopadową melancholią.

W ciągu festiwalowych edycji gościliśmy artystów wybitnych, prowokujących i idących pod prąd. Philippe Jaroussky, Jane Birkin, Laurie Anderson, John Cale, The National, Michelle Gurevich, Kronos Quartet, Julia Holter, John Zorn, Calexico, Tindersticks, Fleet Foxes, Charles Bradley & His Extraordinaires czy Vashti Bunyan to tylko niektórzy twórcy, w których koncertach uczestniczyła publiczność Górnego Śląska. Prezentowaliśmy również twórczość niezwykłych artystów: Davida Lyncha, Zofii Rydet, Pawła Althamera, Lecha Majewskiego, Krystiana Lupy, Zbigniewa Rybczyńskiego, Rolanda Topora, Jake’a i Dinosa Chapmanów, Kishina Shinoyamy czy Pabla Picassa. To najlepszy dowód na to, że w listopadzie warto zaglądać do śląskich miast, by uczestniczyć w wielu niezapomnianych wydarzeniach artystycznych. O poprzednich edycjach Festiwalu można przeczytać TUTAJ (po kliknięciu otworzy się nowa karta przeglądarki).

Organizator Festiwalu

Instytucja Kultury Ars Cameralis istnieje od 1994 roku, a odkrywanie nowych zjawisk artystycznych i talentów stało się jedną z jej misji. Podstawowymi polami działalności Instytucji jest organizacja corocznego Festiwalu Ars Cameralis, a także promocja śląskiej kultury i sztuki w Polsce oraz poza granicami kraju. Instytucja podejmuje również wielowymiarową współpracę z placówkami kultury i środowiskami artystycznymi, a także uczestniczy w organizacji wielu wydarzeń kulturalnych w regionie.

Szczegółowe informacje dotyczące działalności Instytucji można znaleźć TUTAJ (po kliknięciu otworzy się nowa karta przeglądarki), a o zrealizowanych projektach można przeczytać TUTAJ (po kliknięciu otworzy się nowa karta przeglądarki).